Een aanbeveling

 ‘Als je iets op je lever hebt, zeg het dan gewoon.’ Simpel, toch? Nou, zo simpel is dat helemaal niet en bijna iedereen voelt dat ook wel zo. In organisaties zou het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn: elkaar aanspreken op ongewenst gedrag. De praktijk is weerbarstig. In haar boek Aanspreken? Gewoon doen! gaat Gytha Heins in op de vraag hoe je nou écht een aanspreekcultuur creëert. In het boek beschrijft ze hoe ‘we het nu doen’. Daarover vertelt ze dat vrijwel iedereen worstelt met het fenomeen ‘aanspreken’, terwijl ook vrijwel iedereen weet wat de ‘regels’ voor feedback zijn. Mensen zijn zeer terughoudend waar het om ‘aanspreken’ gaat, het gebeurt daarom echt (veel) te weinig. En als we het dan al een keer doen, gaat het in een groot deel van de gevallen nog niet goed ook. De emotie overheerst.
 
Gytha bespreekt vervolgens 3 stappen om wel meer en beter te gaan aanspreken:
– Begrijp dat het ingewikkelder is dan we altijd gedacht hebben.
– Stimuleer de wil om het tóch te doen.
– Gewoon doen!
 
Uiteindelijk gaat het erom dat we ons realiseren wat aanspreken oplevert: de resultaten verbeteren drastisch, als jij jouw verantwoordelijkheid neemt, nemen zij hun verantwoordelijkheid, negatief gedrag verspreidt zich niet verder, de collectieve lat gaat weer omhoog, de fysieke en mentale veiligheid neemt toe, je team wordt eindelijk een team, van consensus naar commitment, minder kans op een burn-out, je dossiers kloppen en je kunt jezelf in de spiegel blijven aankijken… je ziet het wel: er zijn heel goede redenen te bedenken om aan te spreken, ondanks het gegeven dat aanspreken spannend is. Aangesproken worden is misschien nog wel spannender, ook daarvoor verschaft het boek van Gytha een aantal bruikbare tips. Roelof beveelt het boek van harte aan.